06-04-16

Blended leren in de branche Zorg van het Graafschap College

In de 3e ronde zat ik bij de workshop Blended leren in de branche Zorg van het Graafschap College van Jochem Sipkens en Marieke Davidse.
We startten de workshop met een metafoor van een adelaar die te maken kreeg met problemen aan snavel, klauwen en veren en voor de keuze werd gesteld: sterven, of zijn tekortkomingen aanpassen (op een soms pijnlijke manier) zodat hij nog langer kon blijven leven. Ook voor ons geldt dat we in verandertrajecten soms lastige keuzes moeten maken, oude vertrouwde zaken los moeten laten en dat dit proces tijd kost. Dat ondervonden ook de studenten Verzorgende bij het Graafschap College tijdens een nieuw blended leertraject.

Bij de opleiding Verzorgende van het Graafschap College is een 3e leerweg (niet bekostigd) opgezet om tegemoet te komen aan de wens vanuit het werkveld om een opleiding in kortere tijd te kunnen doen. De studenten gaan hierbij in 30 of 60 weken door de stof, bereiden de les voor in een e-learning omgeving en passen in avondlessen het geleerde toe. Voordeel voor de zorginstelling is dat de medewerkers weinig naar school hoeven en het traject korter is dan een standaard bbl traject. Er wordt wel een beroep gedaan op de intrinsieke motivatie en eigen leervragen en behoefte van de studenten. De eerste pilotgroep vond dit lastig om aan te wennen en de docent moest dan ook tijd besteden aan het wegwijs maken op internet en met de voor velen nieuwe manier van werken. ("Geef mij maar een boek").

Voor het delen van de digitale content werkt men in Canvas, een open source omgeving, eenvoudig in gebruik, met eigen beheer van de omgeving en content. Gewerkt wordt met de e-module driehoek: oefening met zelftoetsen, theorie en praktijkcasus. De volgorde van werken mag de student zelf bepalen, iets dat ze niet gewend waren vanuit hun eerdere onderwijservaring.

De workshop werd vervolgens besteed aan het in groepjes invulling geven aan een blended les, gebaseerd op de e-module driehoek. Wat wil je dat ze als eindopdracht doen, wat moeten ze aan theorie weten en wat moeten ze verwerken? En welke onderdelen daarvan vinden in de les plaats en welke daarbuiten? Een nuttige en interessante oefening om met blended leren aan de slag te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten