07-04-16

De docent voor de klas en op camera!, Frank Rem, Harry Brink en Bob Berkhout, Graafschap College

Rondrijdende presentator Bob Berkhout steelt meteen de show bij deze presentatie. Hij is in beeld via een ipad scherm op een rondrijdend apparaat, een lesrobot van Double Robotics. Deze wordt voornamelijk voor zieke studenten gebruikt om toch een les bij te kunnen wonen. Achter in de ruimte staat ook nog een Swivl op een statief waardoor de presentatie wordt opgenomen en de presentator wordt gevolgd dmv van de microfoon die hij draagt.  Genoeg gadgets om een interessant uurtje mee te vullen dus.

De techniek wordt eerst kort uitgelegd en dan start de presentatie van Bob, die in Doetinchem is en niet in Groningen. De presentatie wordt via Nearpod gegeven en we worden gevraagd de presentatie te starten op onze devices. Lekker interactief dus, maar als er op allerlei devices tegelijk een filmpje wordt gestart met muziek, zorgt dat voor aardig wat onrust in de ruimte. Het filmpje Do you realize geeft in allerlei getallen en voorbeelden de veranderende wereld weer.

Bij een quizvraag gaat het niet helemaal goed en valt de verbinding even weg. Meteen wordt duidelijk hoe afhankelijk je bent van goed werkende techniek en de verbinding met internet. 

Bij het Graafschap College worden films gemaakt met een mobiele oplossing die ergens in een magazijn staat. In de verrijdbare kast zitten een pc, camera's, statieven en software van Wirecast. Er zijn dasspeld microfoons bij de set en alles moet dan op elkaar worden aangesloten. In een filmpje wordt getoond hoeveel tijd dit alles kost.

Bob verwijst naar een metaonderzoek van John Hattie, visible learning. In dit onderzoek zijn duizenden onderzoeken naar het gebruiken van video bij leren geanalyseerd. Daaruit kwam o.a. naar voren dat interactieve video leereffect heeft. Er wordt gewezen op Playposit (was Educanon) om zoiets te maken. Het beantwoorden van de vragen is ook een mogelijk bewijs van aanwezigheid in het kader van BOT.

Voordelen van het opnemen van een les zijn dat je het met collega's kan bespreken, je jezelf kritisch kan bekijken, je studenten de les nog een keer kunnen zien. Nadeel is wel dat het tijd kost. Er wordt gevraagd naar privacy. Daarvoor moeten nu studenten tekenen in de les als er gefilmd wordt.

Een aardige presentatie die qua techniek anders was dan anders, die af en toe wat chaotisch verliep, maar die wel een positief beeld gaf van wat er tegenwoordig allemaal al kan. Ik werd er in ieder geval blij van.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen