06-04-16

Kennisnet Trendrapport 2016-2017 - Michael van Wetering

Voor de eerste ronde workshops heb ik gekozen voor de presentatie van het Kennisnet Trendrapport.
Enerzijds omdat ik benieuwd ben naar de nieuwste trends en anderzijds omdat Michael altijd boeiend vertelt.

Michael opent met de mededeling dat hij niet op de inhoud van het trendrapport in zal gaan (!) maar dat hij er wel iets over wil vertellen (toch) en daarna in gesprek wil met ons over wat je met het trendrapport kunt doen.

Michael is niet voor een 'technologie-timeout' (Joke Hermsen) maar wel beter kijken waar je het voor inzet. Hij haalt het verhaal aan van het schaakbord en de rijstkorrels. We zitten nu ongeveer middenin het bord. De tijd waarin alles (gebruik van ICT)  heel hard versnelt.



Hypecycle - bij de hypecycle gaat het over de verwachting van nieuwe technologie ten opzichte van de tijd. Maar hoe pas je deze toe? Je kunt je afvragen wanneer je instapt, wanneer je uitstapt (niet te vroeg uitstappen!).

Virtual personal education assistant (doorontwikkeling van Hé Siri!)als deze tool beter kan luisteren, kan dit best toegevoegde waarde hebben in het leren.

Digitaal toetsen - zit nog best vooraan de hypecycle. We weten hier eigenlijk nog weinig vanaf. Maar we zetten er nu wel al vol op in.  Een volgende stap is adaptief digitaal toetsen, dan past de toets zich aan aan de kennis van de getoetste. Hier weten we helemaal weinig vanaf. Toch ziet Michael dit als in potentie heel krachtig, omdat het antwoord kan geven op de vraag wat iemand wél kan.

Mobile device management - met deze technologie kunnen we bijvoorbeeld bepaalde websites of apps wel of niet toestaan. Maar dan niet in handen van de techneuten, maar in handen van de docent.

SWOT-analyse  - elk hoofdstuk in het trendrapport wordt voorafgegaan aan een SWOT analyse waarin heel kort de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen worden verwoord. Een nuttige samenvatting en misschien al dan niet een aanleiding om verder te lezen.

Wat Michael ons wil meegeven is dat je begint met het doel dat je met ICT wilt bereiken en dan kijkt welke randvoorwaarden (ook qua technologie) je vervolgens moet invullen. Een plat voorbeeld dat hij geeft is dat je als je chromebooks wilt inzetten, dat je dan voor een goed werkend draadloos netwerk moet zorgen en cloud-keuzes moet maken.

Kortom: op verzoek van 'Michael de ict-er': laat ict niet over aan de ict-ers. Het onderwijs moet zelf het doel bepalen en richting geven aan de inzet en keuze van ict. Deze oproep past uitstekend in de beweging naar regie-organisaties ten opzichte van ict.

Ik hoor nu dat master-blogger Joël de Bruijn ook in de ruimte zit... lees vooral ook zijn verhaal :-)

Maaike Stam

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen