06-04-16

WORKshop?

De eerste dag van Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT heeft mij onder andere drie verschillende workshops gebracht. De ‘hotte’ keuzedelen, de (altijd aan verandering onderhevige) ELO en het immer interessante projectmatige onderwijs waren onderwerp van de workshops. Maar waren het allemaal wel workshops?

Bij Dé Conferentie over Onderwijsvernieuwing mag je van de bijdragers best verwachten dat ze vernieuwend zijn in hun aanpak. Maar in de verwende wereld van tegenwoordig ben je helaas niet snel meer vernieuwend. Kahoot, Socrative, Padlet, Mentimeter en alle andere tools zijn steeds meer ingeburgerd. Dan is het toch lastig om echt iets neer te zetten wat vernieuwend is. Maar, de interactie is er, zowel digitaal als analoog. Maar dan de vraag of het workshops zijn?
Wikipedia zegt dat een workshop (Engels voor "werkplaats") een onderwijsactiviteit is waarin actieve deelname een belangrijke rol speelt. Karin Winters (collega blogger voor deze conferentie) merkt op Twitter ook op dat ze graag iets wil gaan doen: ‘Ik blijf me verbazen ....onderwijsinnovatie en ict en ik mag een uur luisteren naar een frontaal verhaal....ik wil iets DOEN’. Ik ben ook iemand van het doen, daar leer ik vaak meer van dan enkel naar een verhaal luisteren, hoe interessant dat ook is.

Daarom ga ik morgen tijdens mijn eigen workshop over de leereenheden vooral zorgen dat de deelnemers wat te doen hebben. En ik moedig iedereen via deze blogpost aan om datzelfde te doen. Laten we er weer echte WORKshops van maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen